معافیت تحصیلی و نحوه ی ادامه تحصیل مشمولین داخل و خارج از کشور 

معافیت تحصیلی و نحوه ی ادامه تحصیل مشمولین داخل و خارج از کشور

27 فروردين, 1402

معافیت تحصیلی و نحوه ی ادامه تحصیل مشمولین داخل و خارج از کشور ، همه ی کسانی که قصد خروج از کشور را دارند، باید گذرنامه داشته باشند. آقایان مشمول برای دریافت گذرنامه

نیاز به کارت پایان خدمت دارند. یکی از مسائل مهمی که بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان مشمول با آن مواجه هستند، کارت پایان خدمت است. برخی افراد تصور می کنند که بدون دریافت این کارت نمی توانند از کشور خارج شوند. در حالی که این طور نیست و با وجود شرایطی می توان بدون دریافت کارت پایان خدمت از کشور خارج شد. یکی از این راه ها، دریافت معافیت تحصیلی است.

 
معافیت تحصیلی چیست؟


معافیت تحصیلی، یکی از انواع معافیت های سربازی است که مشمولان می توانند با استفاده از آن، تحصیلات خود را در داخل یا خارج از کشور ادامه دهند. در واقع، مجوزی است که سازمان نظام وظیفه برای مشمولان خدمت سربازی صادر می کند تا بتوانند ادامه تحصیل دهند. 


معافیت تحصیلی برای مشمولان


معافیت تحصیلی برای مشمولان خدمت سربازی اهمیت زیادی دارد. چرا که با استفاده از این نوع معافیت می توانند در داخل یا خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. مشمولان مقطع دیپلم، حداکثر 1 سال بعد از فارغ التحصیلی فرصت دارند تا در یکی از دانشگاه های داخل یا خارج از کشور پذیرفته شوند. البته این دانشگاه باید مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات باشد. این افراد تا زمانی که مشغول تحصیل باشند، می توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. 
البته باید به این نکته توجه نمود که بر اساس گفته های معاون مشمولان سازمان نظام وظیفه عمومی، فقط مشمولان لیسانس و بالاتر و نیز افرادی که معادل این مدارک را در حوزه علمیه دارند، می توانند با استفاده از معافیت تحصیلی، در خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. بنابراین اگر پشت کنکوری هستید نمی توانید از این قانون استفاده کنید و باید از راه دیگری اقدام نمایید.

 
شرایط صدور معافیت تحصیلی 


بعضی از مشمولان که مشغول تحصیل می باشند، تاریخ اعزام خود را به تعویق می اندازند تا در صورت قبولی در دانشگاه، تحصیلات خود را ادامه دهند. آنها می توانند پس از قبولی در دانشگاه، به صورت حضوری در واحد دانشگاهی خود ثبت نام کنند. در مرحله ی بعدی، با مراجعه به پلیس 10+ شهر محل تحصیل، اقدامات لازم را برای دریافت معافیت تحصیلی انجام دهند. این افراد باید دقت کنند که برای ثبت نام در دانشگاه باید حتما برگه معافیت تحصیلی دانشجویی داشته باشند. 


برای خروج از کشور جهت ادامه تحصیل به چه مدارکی نیاز است؟


برای این منظور، عکس 4*3، اصل و کپی کارت ملی، اصل شناسنامه همراه با کپی از تمام صفحات، برگه شماره 3 تعیین وضعیت برای مشمولانی که دانشجو نیستند و برگه درخواست معافیت تحصیلی لازم است. البته برگه درخواست معافیت تحصیلی باید عکس دار بوده و به تایید مدیریت امور آموزشی رسیده باشد. برگه شماره 3 وضعیت مشمول هم باید توسط وزارت آموزش و پرورش تکمیل و تایید شده باشد. افرادی که گذرنامه دارند، لازم است تا اصل و کپی آن را نیز ارائه دهند. در مورد دانشجویان انصرافی هم برگه انصراف لازم است.

 
مشمولین داخل کشور و نحوه ی ادامه تحصیل آنها در خارج از کشور 


برخی از مشمولینی که در داخل کشور تحصیل می کنند، قصد دارند تا برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند. بر اساس قانون نظام وظیفه عمومی، این افراد می توانند بعد از اتمام دوره کارشناسی و اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج کشور که مورد تایید وزارت علوم یا بهداشت باشند، از معافیت تحصیلی استفاده کنند. 
باید توجه داشت که هیچ یک از مشمولین دانشجوی داخل و خارج از کشور، نمی توانند مجددا در همان مقطع تحصیلی که فارغ التحصیل شده اند، ادامه تحصیل دهند. یعنی اگر شما مدرک لیسانس خود را در داخل کشور دریافت کرده اید، نمی توانید دوباره در خارج از کشور در مقطع کارشناسی تحصیل کنید. بلکه باید تحصیلات خود را در مقاطع بالاتر ادامه دهید. بنابراین، دانش آموزانی که در کشور دیپلم گرفته اند و وارد سن مشمولیت شده اند، اگر بخواهند تحصیلات خود را در خارج از کشور ادامه دهند، نمی توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. این مشمولان باید برای خروج از کشور، وثیقه بگذارند. 


معافیت تحصیلی مشمولین خارج از کشور 


دانشجویان مشمول ساکن خارج کشور که مدارک متوسطه خود را از یکی از مدارس آنجا دریافت کرده اند، اگر قصد ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران را داشته باشند، 1 سال فرصت دارند تا به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند و برای دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور اقدام نمایند. 
مشمولین خارج کشور که در مقاطع متوسطه و کالج تحصیل می کنند، نهایتا باید تا 20 سالگی تحصیلات خود را به اتمام برسانند. بر اساس مقررات نظام وظیفه، اگر در این مدت فارغ التحصیل نشوند، نمی توانند از معافیت تحصیلی دانشجویی استفاده کنند. در حالی که مشمولین 18 ساله که مشغول تحصیل در مقطع متوسطه هستند، می توانند گواهی اشتغال به تحصیل خود را ارائه دهند و بعد از ثبت نام در سامانه میخک و تایید نمایندگی ایران در کشور محل اقامت، درخواست معافیت تحصیلی دهند. روند اداری آن در ایران و در مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش پیگیری می گردد. با موافقت سازمان نظام وظیفه، برای این افراد معافیت تحصیلی صادر می شود و می توانند بعد از اتمام مقطع متوسطه، از معافیت تحصیلی دانشجویی استفاده کنند.  


نحوه ی تجدید معافیت تحصیلی دانشجویی خارج از کشور 


مشمولینی که از معافیت تحصیلی دانشجویی خارج از کشور استفاده می کنند، پس از اتمام هر مقطع تحصیلی و برای شروع مقطع بعدی نیاز به تجدید معافیت تحصیلی دارند. آنها باید ریز نمرات و گواهی فراغت از تحصیل مقطعی که به اتمام رسانده اند را در سامانه میخک بارگذاری کنند. پس از اینکه مدارک توسط سفارت ایران در کشور محل اقامت تایید و در سامانه میخک ثبت شدند، فرایند ارزشیابی مدرک تحصیلی در مقطع اتمام یافته صورت می گیرد. بعد از ارزشیابی مدرک تحصیلی در مقطع تحصیلی با گواهی اشتغال به تحصیل مقطع جدید معافیت تحصیلی برای افرادی که معافیت داشتند و با اتمام مقطع قبلی مواجه شدند تمدید شود و در مقطع جدید داشته باشند.


دفعات تردد یا توقف مشمولین دارای معافیت تحصیلی به کشور


مشمولینی که معافیت تحصیلی دانشجویی یا دانش آموزی خارج از کشور دارند می توانند 3 نوبت در سال و جمعا به مدت 4 ماه به ایران تردد و توقف داشته باشند. اگر بیش از 3 بار تردد داشته باشند یا اینکه مدت توقف آنها بیش از 4 ماه شود، با مشکلات خروج از کشور مواجه می شوند. البته در موارد استثنا که به تایید وزارت آموزش و پرورش یا وزارت علوم و بهداشت رسیده باشد، امکان حل مشکل خروجی مشمولان وجود دارد. 


سخن پایانی ...


در این مقاله اطلاعاتی درباره ی معافیت تحصیلی و نحوه ی ادامه تحصیل مشمولین داخل و خارج از کشور ارائه شد. در صورتی که شما هم تمایل دارید تا از معافیت تحصیلی بهره مند شوید، می توانید از موسسه حقوقی افق روشن سرباز کمک بگیرید. این مجموعه، تخصص و تجربه ی کافی را در این زمینه دارد و با توجه به تعاملی که با سازمان های ذیربط دارد، می تواند بعد از دریافت وکالت از مشمولین، اقدامات لازم برای ارزشیابی، تمدید و دریافت معافیت تحصیلی را برای مشمولین ایرانی خارج از کشور انجام دهد. 

جستجو

آخرین نظرات