معافیت ارتوپدی مشمولان

معافیت ارتوپدی مشمولان

02 مرداد, 1402

معافیت ارتوپدی مشمولان ، یکی از بخش‌های آیین نامه معاینه و معافیت پزشکی مشمولین، بخش بیماری‌های استخوان یا ارتوپدی است.

این بخش تقریباً جزو بخش‌های مفصل و با بیماری‌های متعدد می باشد. در بخشی از بیماری‌ها موضوعات و نوع بیماری به صورت جزئی مورد بررسی قرار گرفته اند و برای آنها تعیین تکلیف شده است که مشمولین با چه شدت از بیماری می‌توانند از معافیت دائم یا معافیت موقت یا معافیت از رزم استفاده نمایند. 


معافیت های پزشکی ارتوپدی

 
در واقع این بخش یکی از بخش‌هایی است که می توان گفت حوزه قابل توجهی از معافیت‌های پزشکی را هم مدنظر قرار می‌دهد به جهت های مختلف من جمله بحث تصادفات در کشور ما اتفاق می‌افتد. تصادفات موتوری یا تصادفات با خودرو یا تصادفات عابر پیاده یا هر اتفاقی که منجر به آسیب به استخوان یا سیستم استخوانی افراد می‌شود، در این گروه قرار می گیرند. البته نکته‌ای که باید توجه کنیم مشمولینی که دارای شکستگی‌هایی هستند که این شکستگی در دوره نقاهت قرار دارد قاعدتاً برای گذشت دوره نقاهت از معافیت موقت بهره‌مند خواهند شد. پس از اتمام دوره نقاهت و درمان، تاثیر بیماری مورد بررسی قرار می گیرد و اگر چنانچه اختلال عملی در عملکرد اندامی فرد ایجاد کرده باشد، متناسب با عنوان بیماری می‌تواند از معافیت هم استفاده کند. در مواقعی که بهبودی حاصل می‌شود مشمول بعد از دوره معافیت موقت، متناسب با وضعیت بیماری به خدمت اعزام می‌شود و ممکن است رای معافیت از رزم داشته باشد. 
همین طور مشمولانی که به علت شکستگی دارای پلاتین در اندام خود هستند صرف وجود پلاتین منجر به معافیت افراد نمی‌شود و نهایتاً بعد از  دوره نقاهت یا گذر یا نیاز دوره درمانی می‌توانند از معافیت از رزم متناسب با رای شورای پزشکی استفاده کنند.


بیماری های بخش ارتوپدی


 برای افراد در بخش ارتوپدی یا در واقع بیماری‌های استخوان همان طور که عرض کردم بیماری های متعددی وجود دارند که بخشی از آنها می‌توانند منجر به معافیت شوند و تقریباً عمومیت دارند. 


- انحراف ستون فقرات

در بین مشمولین می‌تواند شامل بیماری‌هایی مثل انحرافات ستون فقرات باشد. این بیماری‌ها می‌تواند مانند بیماری کیفوز توراسیک باشد که اگر این انحراف بالای ۷۰ درجه باشد منجر به معافیت می‌شود.
کیفوز تراکلن بار اگر بالای ۳۰ درجه باشه منجر به معافیت می شود و همین طور اسکولیوز بیش از ۳۰ درجه هم می‌تواند منجر به معافیت مشمولین شود. در واقع انحرافات در ستون فقرات به وجود می آید این هم می‌تواند این اتفاق بیفتد بیماری مثل نکروز آوازکلار سر استخوان ران منجر به معافیت می شود.


- کیست ها

کیست‌ های بزرگ که خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهند یا بزرگی کیست حداقل به اندازه یک سوم قطر استخوان باشد می‌تواند منجر به معافیت شود.


- شکستگی ها

شکستگی لگن اگر از نوع مالکین باشد می‌تواند منجر به معافیت فرد شود.  تومورهای خوش خیم استخوانی اگر ایجاد اختلال در عملکرد اندام کرده باشند یا مشمول دچار اختلال عملکردی شده باشد هم می‌تواند با رای شورای پزشکی منجر به معافیت شود.
شکستگی استخوان‌های بلند مثل استخوان ران می‌تواند منجر به معافیت شود. البته با شرایطی قطع یا فقدان یک اندام مثل دست و پا این‌ها قاعدتاً منجر به معافیت می‌شود. کوتاهی پا برای افراد تا فوق دیپلم اگر بیشتر از ۳ سانتی‌متر باشد و برای افراد دارای لیسانس و بالاتر اگر بیشتر از ۵ سانت باشد می‌تواند منجر به معافیت آنها هم شود. محدودیت حرکات فاصله هانش زانو و شانه اگر بیش از یک چهارم محدودیت حرکتی ایجاد کرده باشد می‌تواند منجر به معافیت شود. 


- در رفتگی ها

در رفتگی‌های مکرر و قدیمی مثل دررفتگی کتف قابلیت رسیدگی دارد و شامل معافیت از رزم می شود. افرادی که دارای این نوع بیماری هستند، برابر آیین نامه اگر در حین خدمت دو بار در رفتگی کتف آنها ایجاد شود و فاصله این در رفتگی حداقل باشد از طریق رای شورای پزشکی یگان‌های خدمت خود می‌توانند از معافیت پزشکی بابت این بیماری هم استفاده کنند. در مورد انگشت شست دست، اگر سه انگشت یا بیشتر در یک دست قطع شده باشد، مشمول می تواند برای معافیت پزشکی اقدام نماید. 


- پارگی مینیسک و رباط

از جمله موضوعاتی که زیاد در مشمولین اتفاق می‌افتد بحث پارگی مینیسک است. اگر مینیسک هر دو زانو پارگی داشته باشد و همراه با اختلال عملکرد باشد می‌تواند منجر به معافیت افراد شود. ولی پارگی مینیسک به تنهایی در یک پا شرایط معافیت را فقط در حد مفرج فراهم می‌کند. همین طور پارگی بیش از دو رباط مثل acl و pcl هم می‌تواند منجر به معافیت شود. در مواقعی هم که در یک پا دو رباط و مینیسک پاره شده باشند، احتمال معافیت وجود دارد و مشمول می تواند برای معافیت اقدام کند.


- پای پرانتزی یا پای ایکس 


بیماری‌ هایی مثل ژنوواروم و ژنووالگوم در واقع اصطلاح عامیانه پای پرانتزی یا پای ایکس هم می‌تواند منجر به معافیت شود. با شرایطی اگر بحث پرانتزی باشد فاصله دو کندیل زانو اگر بیش از ۱۲ سانت برای مشمولین تا دیپلم و بیش از ۱۴ سال برای مشمولین لیسانس به بالا باشد منجر به معافیت می‌شود و در ژنووالگوم هم اگر فاصله قوزک پا بیش از ۱۲ سانت برای فوق دیپلم و بیش از ۱۴ سال برای لیسانس به بالا باشد، می‌تواند منجر به معافیت این افراد شود. 
همین طور کوتاهی تاندون آشیل اگر توأم با اختلال در نشستن مشمول باشد، شرایط معافیت پزشکی را برای او فراهم می‌کند. بیماری‌هایی مثل  دفرمگی مفصل مچ پا به شرط ایجاد اختلال در راه رفتن هم شرایط معافیت پزشکی را می‌تواند برای این افراد فراهم کند. البته عرض کردم در حوزه معافیت پزشکی حوزه ارتوپدی یا استخوان بیماری‌های بسیار زیاد و متعددی وجود دارند که در این بخش عموماً بیماری‌هایی که مشمولین به آنها مبتلا هستند بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بیان شده است. برای اطلاع از بیماری‌ها و تاثیر آنها در معافیت می‌توانید از مشاورین مربوطه در این حوزه استفاده کنید.

جستجو

آخرین نظرات