تاملی در  خدمت سربازی

تاملی در خدمت سربازی

31 مرداد, 1401

اجباری‌بودن خدمت‌سربازی موافقان و مخالفانی دارد همان‌گونه که فروش خدمت‌سربازی موافقان و مخالفانی دارد. من جزو مخالفان فروش سربازی هستم و آن را مگر در شرایط بسیار خاص،‌ منطقی نمی‌دانم. حالا اگر قرار باشد خدمت‌سربازی را به غایبان بفروشیم، علاوه بر غیرمنطقی‌بودن، بی‌عدالتی مضاعف نیز پیش می‌آید زیرا به گفته نیروهای‌مسلح، کشورمان با کمبود سرباز مواجه است و وقتی سربازی را می‌فروشیم در واقع افرادی که قانونمند‌بوده و داوطلبانه به خدمت آمده‌اند باید غیبت غایبان را جبران ‌کنند در حالی که از هیچ امتیازی بهره‌مند نمی‌شوند.
پس اگر قرار است تعادل و عدالت داشته باشیم باید در ازای امتیازی که به غایبان داده‌ایم امتیازی هم به دیگران بدهیم؛ البته شاید گفته شود که به سربازان حقوق پرداخت می‌شود ولی آیا واقعا حقوق‌های پرداختی ما به‌ازای خرید سربازی است که عده‌ای از آن بهره‌مند می‌شوند؟
در کشور ما وقتی بحث فروش سربازی مطرح می‌شود هرچند سعی شود این موضوع آرایش‌داده و گفته شود که برای حل مشکل غایبان این کار انجام می‌شود ولی واقعیت این است که بیش از ۶۰درصد افراد غایب جزو سه دهک اقتصادی پایین جامعه هستند و این افرد اصلا امکان خرید سربازی را ندارند‌ حتی‌ سال‌های ۹۴تا۹۸ که قیمت خرید سربازی برای افراد زیردیپلم ۱۰میلیون تومان بود بخش زیادی از غایبان نتوانستند به خرید اقدام کنند و فقط ۲۰درصد از ۲۵۰۰هزار غایب موفق به خرید خدمت و دریافت کارت معافیت شدند.
متاسفانه نگاه برخی مسوولان به سربازی در کشورما نگاه درآمدی است و در عین این که باور دارند سرباز یک نیروی ارزان‌قیمت است که می‌توان در جهت منافع کشور از او استفاده کرد به سرباز به چشم منبع درآمد هم نگاه می‌شود که این موضوع ریشه بحث فروش سربازی در برهه‌های مختلف است.
به اعتقاد من در موضوع سربازی اگر بخواهیم منصفانه عمل کنیم باید به‌عنوان یک راهکار ابتدایی،‌ مدت
آن را کم کنیم تا غایبان به‌آمدن تشویق شوند. طبق آمارهای موجود، سالانه حدود ۳۰۰هزار مشمول به خدمت اعزام می‌شوند درحالی که سه‌میلیون نفر غایب می‌شوند که اگر مدت خدمت سربازی را کم کنیم تا ۱۰سال می‌توان سرباز موردنیاز را از غایبان تامین کرد پس باید برنامه‌ای طراحی شود که غایبان به خدمت ترغیب شوند و افرادی هم که به خدمت می‌آیند احساس کنند که دارند امتیازی دریافت می‌کنند.

متن مصاحبه با روزنامه جام جم

جستجو

آخرین نظرات