آیا در حال حاضر قانون فروش سربازی وجود دارد؟

آیا در حال حاضر قانون فروش سربازی وجود دارد؟

27 فروردين, 1402

آیا در حال حاضر قانون فروش سربازی وجود دارد؟ شاید شما هم اخباری مربوط به فروش سربازی شنیده باشید. اگر مشمول باشید حتما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستید.

بر اساس قانون نظام وظیفه ی عمومی، همه مردانی که 18 سال آنها تمام شده است به عنوان مشمول شناخته می شوند و باید برای گذراندن دوره سربازی اقدام نمایند. البته استثنائاتی هم وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. یعنی افرادی که از انجام خدمت سربازی معاف شده اند و یا کسانی که دوره خدمت خود را خریده اند، نیازی به گذراندن این دوره ندارند. 


فروش خدمت سربازی در چه مقاطعی اتفاق افتاد؟


بعد از انقلاب و در دو مقطع زمانی، مشمولین می توانستند دوره خدمت سربازی خود را بخرند. 
- در سال های 79-77 : اولین مقطع به دهه 70 و سال های 79-77 باز می گردد. در این مقطع زمانی، با درج در قانون بودجه و موافقت ستاد کل نیروهای مسلح شرایطی فراهم شد تا مشمولینی که شرایط اعزام به خدمت و مقررات مربوطه را دارند بتوانند مبلغی را پرداخت کنند و به این ترتیب از خدمت سربازی معاف شوند. در این قانون برای افراد متاهل 50% تخفیف در نظر گرفته شد.
- در سال های 98-94 : دومین مقطع زمانی که شرایط خرید دوره سربازی فراهم شد، به سال های 98-94 مربوط می شود. در این مقطع برای حل مشکل مشمولین غایب، مبلغی با عنوان جریمه در نظر گرفته شد. البته این قانون برای افراد حاضر در خدمت سربازی یا کسانی که آماده ی اعزام بودند، اجرا نشد. فقط مشمولانی می توانستند از این قانون استفاده کنند که 8 سال غیبت داشتند. این قانون از ابتدای سال 98 لغو شد. 


طرح های ارائه شده به مجلس برای خرید خدمت سربازی 


یکی از طرح هایی که در مجلس مورد بررسی قرار گرفت ، به تعیین تکلیف مشمولین غایب بیش از 5 سال و افراد متاهل بالای 30 سالی که حداقل 2 فرزند داشتند، مربوط می شد. این مشمولان می توانستند بر اساس یک تبصره و با پرداخت جریمه نقدی، کارت معافیت دریافت کنند. اما بالا بودن مبلغ خرید موجب عدم تصویب این طرح از سمت نمایندگان مجلس شد. 
طرح دیگری که توسط نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار گرفت، دریافت مالیات بیشتر از مشمولان غایب بود. یعنی هر مشمول غایب بالای 28 سال باید تا سن 50 سالگی، 50% بیشتر از افرادی که دوره سربازی را گذرانده اند مالیات پرداخت کند. این مبلغ برای اموری مانند سند زدن، دریافت گواهینامه، سفر خارجی و ... دریافت می گردد. این طرح هم به تصویب نمایندگان مجلس نرسیده است. 


طرح خرید دوره سربازی مشمولان خارج از کشور 


طرح دیگری که برای خرید سربازی به نمایندگان مجلس ارائه شد، طرح خرید دوره سربازی مشمولان خارج از کشور بود. بر اساس این طرح، مشمولان مقیم خارج از کشور، اگر حداقل 5 سال از زمانی که برای خدمت سربازی فرا خوانده شده اند، گذشته باشد می توانند با رعایت اصل 110 قانون اساسی، مبلغی معادل 15 هزار یورو به عنوان جریمه نقدی پرداخت نمایند و با این کار، بتوانند به کشور تردد کنند. 
اما به عقیده ی نمایندگان مجلس، این طرح با اصل 110 قانون اساسی و سیاست های کلی نظام قانون گذاری مغایرت داشت. علاوه بر این، تصویب و اجرای این طرح یک نوع تبعیض به شمار می رفت. این موارد باعث شدند تا نمایندگان مجلس، طرح خرید سربازی مشمولان غایب خارج کشور را تصویب نکنند. آنها معتقد بودند که تصویب این طرح به نفع قشر مرفه است و افراد ضعیف جامعه نمی توانند مبلغ موردنظر را پرداخت کنند. نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که فقط مشمولان غایبی که بیش از 8 سال در خارج کشور مقیم بوده اند می توانند از این طرح استفاده کنند. یعنی 15 هزار یورو را پرداخت کنند و کارت معافیت خود را دریافت کنند. 


آخرین خبر درباره ی فروش دوره سربازی 


یکی از نکاتی که مشمولان باید به آن توجه کنند این است که هر ساله قوانین مربوط به مشمولین دچار تغییراتی می شوند. بر این اساس ممکن است در دوره ای از زمان، امکان خرید سربازی وجود داشته باشد اما در زمان دیگری با تغییر قانون، امکان چنین کاری نباشد. با توجه به قوانین سال های اخیر، در حال حاضر امکان خرید دوره سربازی وجود ندارد. 
امروزه فروش خدمت سربازی از نظر نیروهای مسلح و متولیان امر سربازی، امری مذموم است و در دو مقطع زمانی ناچار به پذیرش این قانون شدند. با این اوصاف به نظر نمی رسد اتفاق مثبتی برای فروش خدمت سربازی در آینده رخ دهد. بنابراین اگر مشمول هستید و افرادی به شما پیشنهاد استفاده از خرید خدمت سربازی را ارائه می دهند، بدانید که این مدارک قانونی نیستند. ممکن است کارت معافیت هم برای شما صادر شود اما به یاد داشته باشید که اگر سازمان وظیفه عمومی از این قضیه آگاه شود، معافیت شما باطل می گردد و هزینه هایی که انجام داده اید، به هدر می روند. علاوه بر این ممکن است به جرم استفاده از سند جعلی درگیر مراجع قضایی شوید. 


سخن پایانی ...


اگر قصد خرید دوره سربازی را دارید باید بدانید که در حال حاضر شرایط این امر فراهم نیست. بنابراین، از سربازی غیبت نکنید. درست است طرح هایی در زمینه فروش سربازی به مجلس ارائه شده است اما هیچ یک از این طرح ها مورد تصویب قرار نگرفته اند. 

جستجو

آخرین نظرات