معافیت مشمولان خارج از کشور و نحوه دریافت مهر تردد

معافیت مشمولان خارج از کشور و نحوه دریافت مهر تردد

27 فروردين, 1402

معافیت مشمولان خارج از کشور و نحوه دریافت مهر تردد ، برخی از افراد در سن مشمولیت یا حتی قبل از اینکه به سن مشمولیت برسند، از کشور خارج شده اند و بدون معافیت تحصیلی

مشغول تحصیل در خارج کشور هستند یا اینکه در حال کار کردن و زندگی در خارج از کشور می باشند. اگر این مشمولان دارای غیبت باشند و بیش از 3 سال در کشور خارجی اقامت داشته باشند، می توانند با استفاده از مهر مشمولین غایب که از سفارت دریافت می کنند، به کشور تردد کنند. آنها باید برای تعیین تاریخ دقیق ورود خود به کشور خارجی، همراه با پاسپورت به یکی از مراکز کنسولگری خارج کشور بروند. اگر این افراد مهر تردد نداشته باشند، فقط اجازه ورود به کشور را دارند و بعد از ورود، نمی توانند از کشور خارج شوند. پس از اینکه وارد ایران شدند می توانند 90 روز در کشور توقف کنند. البته در شرایط خاصی می توانند این توقف 90 روزه را بین 2 دفعه تقسیم کنند. این افراد باید به عنوان مشمول غایب، تکلیف سربازی خود را مشخص کنند. آنها باید به خدمت سربازی اعزام شوند یا اینکه با غیبت، حضور خود را در ایران ادامه دهند. برای اینکه بتوانند دوباره از کشور خارج شوند، باید حتما معاف شوند. 

اما مشمولانی که غیبت ندارند و با تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت از طریق امور دانشجویان خارج از کشور اقدام نموده اند و برای خروج خود ویزای تحصیلی ارائه کرده اند، باید برای دریافت کد پیگیری، وارد سامانه میخک شوند. این کد برای ارائه به سفارت ایران می باشد و نشان می دهد که فرد موردنظر مشغول تحصیل است. در چنین شرایطی، سفارت، کنسولگری یا مرکز حافظ منافع ایران در کشور خارجی آن را تایید می کند و به این ترتیب امکان ورود و خروج بی دردسر برای فرد فراهم می شود. 

مشمولانی که در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت یا وزارت علوم تحصیل می کنند و دارای ویزای تحصیل در آن کشور هستند و با استفاده از ویزای سفر تفریحی از کشور خارج شده اند ، باید به سازمان نظام وظیفه اطلاع دهند. در غیر این صورت، برای آنها غیبت در نظر گرفته می شود و جهت دریافت مجوز تردد باید از مسیری اقدام نماید که در ابتدا گفته شد. 


مراحل دریافت مهر خروج از کشور مشمولین مقیم خارج کشور 


همان طور که اشاره کردیم این مشمولان باید در سامانه میخک ثبت نام و مدارک خود را بارگذاری کنند. اگر قبلا این کار را انجام داده اند، نیازی به ثبت نام مجدد نمی باشد. بعد از ورود به سامانه میخک، فرم "درخواست اجازه خروج " را تکمیل نمایند و سپس کد رهگیری را دریافت کنند. این افراد باید در فرم درخواست سامانه عنوان " اجازه خروج مشمولین"  را انتخاب نمایند. در ادامه از دانشگاه محل تحصیل خود بخواهند تا ریز نمرات آنها را برای سفارت ارسال کند. برای دریافت مهر خروج از کشور، اصل گذرنامه ایرانی و تصویر مدرک اقامت لازم است.

 
نحوه دریافت مهر تردد


مشمولانی که از کشور خارج شده اند و یا افرادی که قبل از رسیدن به سن مشمولیت به خارج کشور رفته اند، برای رفت و آمد به ایران باید مهر تردد داشته باشند. برای دریافت این مهر باید یکسری مراحل اداری در داخل کشور طی شود و هماهنگی هایی بین وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، سازمان نظام وظیفه عمومی و سایر دستگاه های مسئول صورت گیرد. در نهایت، مجوزی صادر می شود و به وسیله ی وزارت امور خارجه به نمایندگی ایران در کشور محل اقامت فرد اعلام می گردد. به این ترتیب، فرد می تواند با استفاده از مهر تردد وارد کشور شود و بدون هیچ مشکلی از کشور خارج گردد. این مقررات تا پایان سال 1405 معتبر هستند. 


نحوه دریافت مهر تردد برای مشمولین دانشجوی داخل کشور که می خواهند پس از سن مشولیت از کشور خارج شوند، چگونه است؟


مشمولان دانشجوی داخل کشور اگر قصد دارند تا پس از سن مشمولیت از کشور خارج شوند، علاوه بر گذاشتن وثیقه باید فرایند ترک تحصیل یا انصراف از دانشگاه را انجام دهند. سازمان نظام وظیفه، وثیقه ی این افراد را ضبط می کند و بعد از اینکه هماهنگی های لازم بین سازمان های ذیربط صورت گرفت، این مشمولین هم می توانند مجوز تردد دریافت نمایند. 

جستجو

آخرین نظرات