معافیت پزشکی دیسک کمر

معافیت پزشکی دیسک کمر

10 خرداد, 1402

معافیت پزشکی دیسک کمر ، از جمله حوزه های معافیت پزشکی که می توان گفت مبتلایان نسبتا زیادی دارد و سوالات زیادی هم در این مورد پرسیده می شود، در حوزه دیسک کمر است.

هر چند ما باید این بیماری را به صورت عام و در حوزه ی جراحی مغز و اعصاب ببینیم و بدانیم که در این حوزه علاوه بر بحث دیسک کمر بیماری های دیگری هم وجود دارند که می توانند به نوعی در حوزه ی نخاع و ستون فقرات قرار بگیرند و منجر به جراحی در حوزه ی مغز و اعصاب شوند. گاهی اوقات جراحی این نوع بیماری ها به شرطی که قبل از عمل هم مشمول شرایط معافیت پزشکی را داشته باشد می تواند مورد رسیدگی قرار بگیرد و منجر به رأی معافیت پزشکی شود. در بعضی مواقع هم نه. عمل جراحی اگر منجر به بهبودی شده باشد دیگر موضوعیتی برای معافیت پزشکی ندارد. البته این قاعده در همه حوزه های معافیت پزشکی صادق است ولی ما در حوزه ی جراحی مغز و اعصاب به صورت کلی و خاص مورد توجه قرار دادیم. 


معافیت به دلیل بیماری دیسک کمر


ما باید بدانیم که بیماری دیسک کمر می تواند منجر به معافیت افراد شود. حال اگر این ضایعه ی نخاعی از نوع اکستروژن باشد در این حوزه قرار می گیرد و اگر اکستروژن بوده باشد و اقدام به عمل جراحی کرده باشند در صورتی که مدارک بیمارستانی و گرافی های مربوطه مانند MRI حاکی از این باشد که این بیماری قبل از جراحی هم در حالت اکستروژن قرار داشته است و مثلا منجر به تنگی کانال نخاعی شده است در این طور موارد هم می توانند از معافیت پزشکی بهره مند شوند. اقداماتی مانند لامینکتومی که با عمل جراحی انجام می شود در حوزه ی جراحی مغز و اعصاب مورد رسیدگی قرار می گیرد و می تواند منجر به معافیت فرد شود. تومورهای استخوانی خوش خیم ستون فقرات به شرطی که منجر به اختلال عملی در حرکت ستون فقرات شده باشند از جمله موضوعاتی است که منجر به معافیت پزشکی در این حوزه می شوند. شکستگی مهره ها در انواع مختلف می توانند منجر به معافیت شوند. با این شرط که کلاس شکستگی بیش از 25% باشد. 


معافیت به دلیل کیست های مغزی و نخاعی 


علاوه بر بحث ستون فقرات که بحث های در واقع سختی است کیست های مغزی یا نخاعی به شرط اینکه همراه با اختلال عملی حرکتی باشند و فعالیت مشمول را مختل کنند، در حوزه ی این نوع معافیت قرار می گیرند. تغییر شکل مادرزادی جمجمه اعم از ماکروسفالی یا میکروسفالی اگر اختلال عملکردی به همراه داشته باشد در این حوزه از بیماری قرار می گیرد.


نکته :


 منتها دوستان باید توجه داشته باشیم مشمولی که مبتلا به کمردرد باشد و احساس کند وجود کمردرد و دردهایی که بعضا به شدت بروز می کنند صرفا منجر به معافیت نمی شوند یا اگر پزشکی که مشمول را معاینه کرده است و کارهای درمانی را برای مشمول انجام داده است اگر اظهار کند که نیاز به عمل جراحی می باشد، این عمل جراحی الزاما به معنای معافیت پزشکی فرد نیست. در این موارد توصیه می کنیم تا قبل از اینکه مشمول اقدامی را برای معافیت پزشکی انجام دهد حتما از طریق مشاوره های معتمد و توانا در این حوزه اطلاعات خود را به روز کند و وضعیت بیماری خود را با توجه به مدارک پزشکی و نظریات پزشک معالج خود مورد رسیدگی و توجه قرار دهد. در صورتی که شرایط معافیت پزشکی را داشت اقدام نماید. چرا که اقدام بدون توجه مشمول در مسیر معافیت پزشکی ممکن است منجر به سوء استفاده افراد دیگر از وی شود. 

جستجو

آخرین نظرات