معافیت فرزندان ایثارگران از سربازی

17 مرداد, 1401


معافیت فرزندان ایثارگران از سربازی

یکی از معافیت های سربازی مربوط به فرزندان یا برادران ایثارگران است. آنها با رسیدن به سن مشمولیت می توانند از این امتیاز بهره مند شوند.
معافیت ایثارگری چیست؟

یکی از روش های معافیت از سربازی است که بر اساس آن فرزندان یا برادران کسانی که رزمنده بوده یا شهید ، جانباز و اسیر شده اند و یا مشمولانی که دارای جانبازی می باشند از خدمت سربازی معاف می شوند معافیت ایثارگری به چه کسانی تعلق می گیرد؟

این نوع معافیت به افرادی که پدری، مادر، خواهر یا برادر آنها دارای حداقل 25% جانبازی باشد یا سابقه 30 ماه حضور در جبهه و یا  24 ماه سابقه اسارت را داشته باشد تعلق می گیرد. این افراد به صورت دائم از خدمت سربازی معاف می شوند. علاوه بر این، فردی که مجموع امتیازات پدر وی به 30 برسد نیز می تواند از معافیت دائم بهره مند شود. در این راستا، فرزندان شهدا و مفقودالاثرها هم به طور کامل معاف خواهند شد.
فرزندان شهدا با چه شرایطی از خدمت سربازی معاف می شوند؟

همه فرزندان شهدا و جاویدالاثران زمانی که به سن مشمولیت می رسند، می توانند از خدمت نظام وظیفه معاف شوند.

 
قوانین معافیت کامل خدمت نظام وظیفه برای فرزندان جانبازان

بر اساس قانون مربوط به معافیت فرزندان ایثارگران ، به ازای هر 25% جانبازی،هر 24 ماه آزادگی و هر 30 ماه سابقه جبهه یکی از فرزندان آنها از خدمت سربازی معاف می شوند. به عبارتی در صورتی که ایثارگری دارای 60 ماه سابقه حضور در جبهه جنگ ،  50 ماه در اسارت  و 50%  جانبازی داشته باشد ،  6 فرزند پسر وی از سربازی معاف می شوند.

 

– فرزند خوانده های جانبازان هم می توانند از قانون معافیت سربازی بهره مند شوند. به شرط اینکه جانباز به علت مشکلات ناشی از جانبازی صاحب فرزند نشده باشد و فرزند خوانده او توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد تایید قرار گرفته باشد.

شرایط معافیت یکی از برادران شهدا، جاویدالاثران، آزادگان و جانبازان فاقد فرزند پسر

– اگر شهید یا جاویدالاثر فرزند پسر نداشته باشد، به درخواست بنیاد شهید و امور ایثارگران، فقط یکی از برادران وی می تواند از امتیاز معافیت استفاده کند.

– ایثارگرانی که فرزند پسر ندارند، فرد ایثارگر می تواند انتخاب کند که کدام برادر(تنی یا ناتنی) از امتیاز معافیت استفاده نماید. اگر ایثارگر شهید شود یا فوت کند، برادر تنی در اولویت استفاده از این امتیاز قرار می گیرد. در صورتی که ایثارگر دارای چندین برادر تنی باشد، حق انتخاب با پدر و در صورت فوت او با مادر است. اما اگر پدر و مادر فوت شده باشند، با توافق برادران و هماهنگی با بنیاد شهید انجام می شود.

اگر ایثارگر برادر تنی نداشته باشد، برادری که با او از یک مادر باشد در اولویت استفاده از امتیاز معافیت قرار دارد. در صورتی که تعداد برادرها از یک نفر بیشتر باشد، انتخاب با مادر است. در صورت فوت وی، انتخاب با توافق برادران و هماهنگی بنیاد شهید صورت می گیرد.
معافیت از سربازی جانبازان

مشمولانی که دارای حداقل 10% جانبازی باشند از خدمت سربازی معاف می شوند

 

تلفیق امتیازات برای معافیت:

ایثارگرانی که سابقه جبهه ، جانبازی یا آزادگی آنها به تنهایی به نصاب تعیین شده نرسد چنانچه جمع امتیازات عوامل ایثارگری به عدد 30 برسد می توانند یک فرزند خود را معاف کنند .

همچنین ایثارگرانی که باقیمانده امتیازات آنان در سوابق جبهه، جانبازی و آزادگی به عدد 30 برسد می توانند یک فرزند دیگر خود را نیز معاف کنند

 

نحوه رسیدگی به درخواست معافیت ایثارگران سربازی

مشمولان خدمت سربازی برای استفاده از معافیت ایثارگری باید ابتدا گواهی ایثارگری را حسب مورد از بنیاد شهید یا نیروهای مسلح دریافت و از طریق دفاتر پلیس + 10 درخواست خود را ثبت نمایند تا پس از استعلام از ثبت احوال و بررسی شرایط توسط نظام وظیفه کارت معافیت صادر شود.

جستجو

آخرین نظرات